reklama

Dawkins zabil Boha a stvoril ďalšieho

Znie to neuveriteľne. Britskí ateisti Dawkins a Hitchens chcú dosiahnuť zatknutie pápeža počas jeho plánovanej štátnej návštevy v Británii za „zločiny proti ľudskosti". Po prečítaní týchto riadkov sa časť ľudí asi potešila a časť pohoršila, no odložme emócie a zamyslime sa, prečo sa dá povedať, že práve ateisti jediní sa dnes „skutočne modlia".

Písmo: A- | A+
Diskusia  (99)

Nemám potrebu obhajovať pápeža alebo Dawkinsa a ani neviem podrobnosti, keďže škandálov katolíckej cirkvi je toľko, že ich nestíham sledovať. Na druhej strane mi to tentoraz pripadá skorej ako marketingový ťah Dawkinsa, bez skutkovej podstaty, keďže pápež nemohol tajiť zneužívanie detí, za ktoré bol dotyčný americký kňaz už raz odsúdený, aj keď sa ho mohol ráznejšie zbaviť. Hovorím, že takýchto prípadov bolo asi viac a nemám prehľad. Dôležité je sledovať skorej argumentáciu Dawkinsa - spomína ľudské práva, zločiny proti ľudskosti a OSN. Inými slovami symbolicky zabil Boha, a teda autoritu pápeža a inštitúciu cirkvi, ktorých postavil na úroveň obyčajnej firmy a jej predstaviteľa, ktorý môže byť súdený ako každý iný smrteľník. No zároveň sa opiera o ideu spravodlivosti zosobnenú v organizácii OSN a v pojmoch ako ľudské práva a ľudskosť. Teda ako ateista sa „modlí“ priamo k idei spravodlivosti bez prostredníka v podobe Boha, ktorého nahrádza OSN.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prirovnávanie cirkvi k firme alebo mimovládke nie je nová taktika ateistov, podobne, ale s tvrdým a odvážnym humorom sa pred časom vyjadril aj americký komik Bill Maher, ktorému za to skoro zrušili jeho šou. Bill Maher urobil aj protináboženský dokument Religulous, o ktorom som už písal. V dokumente vystupuje aj Dawkins. No teraz prichádza pointa - Maher neverí napríklad na účinnosť očkovania. Teda máme tu síce ateistu, ale jeho vzťah k vede je iracionálny. Geniálny britský mysliteľ Chesterton mal v tomto pravdu. Náboženstvo je práve tá iracionálna výnimka, ktorú keď odstránime, tak sa zosype celá racionalita a ľudia začnú veriť každej povere. Maher neverí v Boha, ale ani v modernú medicínu. Dawkins zase verí, že spravodlivosť dokáže priniesť OSN, teda organizácia plná skorumpovaných diktátorov. Kde urobili súdruhovia chybu?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Bolo by krásne, keby mal Nietzsche pravdu, keď vyhlásil, že „Boh je mŕtvy". Teda starozákonný Boh nám obetoval z lásky seba samého v podobe svojho syna, ktorého sme zabili a jediné, čo po nich zostalo, bol Duch svätý, ktorý naplnil spoločenstvo raných kresťanov láskou. Niečo ako hegeliánska triáda : téza, antitéza a syntéza. Teda symbolický Boh je mŕtvy a žije iba skrze lásku Kristových nasledovníkov. Doslova „bohu-žiaľ" s rastom cirkvi sa láska prameniaca z osobných vzťahov dôvery vytrácala a nastupovala politika a s ňou bol vytvorený „nový boh", ktorý obrazne povedané dnes prebýva vo Vatikáne, v Bielom dome a v sídlach korporácii. Presne, ako to povedal Nietsche, ľudia síce Boha zabili, ale nedokázali to uniesť a museli si vytvoriť druhého. Človek sa často nedokáže pozerať priamo do slnka, zmocniť sa svojej slobody a vziať spravodlivosť do rúk. Spolieha sa na prostredníkov v podobe štátu, cirkvi, médií a ich celebrít...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Neviem čo je naivnejšie - veriť v Boha alebo v to, že Obamova nobelovka nejako zázračne prinesie svetový mier. Rovnako Obama síce predstavuje nádej na spravodlivosť a obrovské symbolické víťazstvo, ale realita nespravodlivosti a rasizmu nezmizne, keď odstránime predsudky. Tá je obsiahnutá v zákonoch štátu. Napríklad za koks dostane bankár z Wallstreetu podmienku, ale za crack ide chudobný černoch rovno do basy. To je jeden príklad rasizmu, ktorý neodstránil ani Obama. Samozrejme to isté sa dá povedať o organizáciách typu OSN a WTO, ktoré popri mnohých prospešných opatreniach, pomáhajú chrániť napríklad trhy bohatých krajín a rozhodujú o ľudoch bez ľudí.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Teda veriť v Boha je asi menej naivnejšie, než to, že Fico pôjde niekedy sedieť za emisie, bankári Goldman Sachs za finančnú krízu a pápež za zneužívanie detí. Totiž štát nedokáže priniesť spravodlivosť, keďže on sám je hlavným zdrojom nespravodlivosti. Symbolicky sme zabili Boha a iracionálnu autoritu cirkvi a vzápätí sme sa obrátili k bohu „nezávislej vedy" a k „bohu štátu" s jeho svätcami a la Obama.

Dawkins a napr. Maher vyvolávajú dôležitú polemiku a ich pohľad na cirkev, ako len na ďalší typ organizácie, ktorá by nemala mať privilégia, v princípe schvaľujem, len si myslím, že je naivný. Rovnako si myslím, že zneužívanie detí je najväčšia ohavnosť, za ktorú by mali byť vinníci prinajmenšom zlynčovaní a vykastrovaní miestnou komunitou v ktorej sa zločin stal. No neverím, že spravodlivosť pre dané deti prinesie Medzinárodný súdny dvor OSN alebo nejaká iná organizácia s peknou skratkou, tým, že na chvíľu strápni pápeža.

Dawkins a iní ateisti bojujú s veternými mlynmi. Predstavte si ako trápne musí pôsobiť napríklad človek, ktorý bojuje proti vzduchu. O to trápnejšie pôsobia ľudia, ktorí bojujú, proti niečomu, čo podľa nich neexistuje. Pointa je samozrejme, že človek vzduch necíti, pokým nebeží. Ide o to, čo predstavuje pojem „Udalosť" Alaina Badioua alebo „krok viery" Sørena Kierkegaarda. Dôraz treba dať na krok, nie na vieru. Rovnako ako potrebujeme vzduch, potrebujeme aj lásku, teda totožný pojem - Boha. Lenže problém je, že ich necítime, „pokiaľ nebežíme". Rovnako ako badiouvská udalosť neprebieha mimo zúčastnených a napr. zaľúbený človek nedokáže komunikovať svoje pocity, tak ani Boh neexistuje objektívne. Hegel povedal, že „duch je kosť". Dá sa to chápať ako vulgárny materializmus, alebo naopak, že kosť je podmienkou pre rozvoj ducha. Teda až keď sme ochotní ísť až na doraz a obrazne si zlámať kosti v boji za lásku a slobodu, tak dokážeme pochovať „symbolického boha", ktorý prebýva v chladných stenách palácov a kostolov.

Jakub Šimek

Jakub Šimek

Bloger 
  • Počet článkov:  157
  •  | 
  • Páči sa:  15x

Študoval som medzinárodné vzťahy na FMV EUBA a pracoval som 12 rokov ako projektový manažér zahraničných projektov rozvojovej spolupráce. V súčastnosti pracujem ako konzultant v oblastiach ako rozvojová spolupráca, sociálne inovácie a dopad, zodpovedné podnikanie, efektívny altruizmus a freelancujem ako finančný/projektový manažér, copywriter či prekladateľ. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu