Majk Spirit, Tutková a sex

Autor: Jakub Šimek | 16.2.2014 o 5:07 | (upravené 17.2.2014 o 10:22) Karma článku: 8,81 | Prečítané:  2793x

Majk Spirit v jednom rozhovore povedal niečo v zmysle, že sex je neškodný a politika je špinavá. Aktivistka Jana Tutková zasa nedávno napadla projekt diskusií s dvoma sexuológmi na školách  a argumentovala pri tom ad hominem. Nesúhlasím ani s raperom, ani s konzervatívnou aktivistkou. V seriáli House of Cards zaznel zaujímavý citát: „Všetko v živote je o sexe, ale sex nie je o sexe, ten je o moci."

Sexuálna revolúcia sa ani nezačala

Ak je sex niečo viac než kopulácia, tak je nepostačujúce sa naň pozerať len cez optiku morálky a ľudských práv. Medicínska a psychologická osveta mladých ľudí je veľmi dôležitá aj dnes. Je zarážajúce, ako málo kvalitných a dostupných informácii o sexualite je aj po rokoch internetu. Len nedávno som čítal dobrý  článok vyvracajúci niektoré nesmrteľné mýty a zlé koncepty. Preto hodnotím počiny aktivistov ako Tutková veľmi negatívne.

Počas historickej návštevy Nixona v Číne v roku 1972 odpovedal čínsky premiér Zhou Enlai na otázku, čo si myslí o Francúzskej revolúcii vetou: „Je ešte príliš skoro na jej zhodnotenie". Tento citát sa stal slávnym, ale až pred dvoma rokmi vysvitlo, že Zhou nehovoril o revolúcii z roku 1789 ale tej z roku 1968. Veľká a zaujímavá myšlienka ilustrujúca čínske dlhodobé plánovanie zrazu spľasla. Premiér hovoril o nepokojoch v Paríži, ktoré sa zjednodušene dajú považovať za koniec kolektívnej akcie ľavice a nástup nových sociálnych hnutí a míľnik v tzv. „sexuálnej revolúcii". Po viac ako štyridsiatich rokoch sa dá povedať, že táto revolúcia sa ani poriadne nezačala a v súčasnosti vidíme skôr regres. Napríklad v Nemecku, aj napriek tomu, že má ministerku obrany, je podľa minuloročných prieskumov názor občanov na rolu žien a mužov v spoločnosti viac spiatočnícky ako pred dvadsiatimi rokmi. Americkí konzervatívci počas Studenej vojny obviňovali Sovietsky zväz z rozvracania morálky v USA. Dnes viacerí, ako napríklad Pat Buchanan, chvália naopak postoj Putina. Naši bojovníci za rodinu zasa obviňujú z mravnej skazy imaginárny Západ. V urputnom boji morálky s ľudskými právami sa prehliada to podstatné - ekonomické vzťahy na „partnerskom trhu". Nejde len o to, že v Číne je nedostatok žien. Je tam veľké percento vzdelaných a bohatých žien, ktoré sú single. Napríklad chudobnejší muži ich nechcú. Tu nejde o smutné príbehy, ale o neoptimálnu distribúciu na partnerskom trhu, ktorá prispieva k faktu, že priemerný Číňan si ušetrí tretinu svojho príjmu. Aj preto, aby sa jeho jediný syn mohol oženiť. Pamätáte si tú nedávnu hlbokú ekonomickú krízu z roku 2008? Myslím si, že jej príčinou je skôr tento priemerný Číňan, ako bohatý americký bankár. Preto je sexuálna revolúcia v širšom kontexte dôležitá. Čo je tradičná rodina? Je asi rozdiel či hovoríme o rodine, ktorá žije v ultrabohatom Bel Air alebo v slume Kibera.

Majk Spirit a qualia

Majk Spirit sa predáva pod značkou „duchovno". Vraj pripravuje album, ktorý by mal byť viac o politike. Tá by podľa neho mala byť viac o technokracii - vláde expertov, ktorí by nahradili skorumpovaných politikov. Ja si myslím opak. Potrebujeme, aby sa mladí ľudia viac zaujímali o politiku. V skratke radšej viac, ako menej „Kolesíkov". Lepší systém zatiaľ nikto nevymyslel. Viem, je to otrepaná fráza. Menej otrepaný je fakt, že od roku 1950 sa na svete bez prestávky udržalo len 22 demokracií. Dosť malý klub. Nie, ezoterika, vesmírni ľudia a týpci ako Kotleba a Mezenská nie sú alternatívou. Ak by vám srdiečko hovorilo niečo iné, nepočúvajte ho.

Viacero ľudí bude súhlasiť, že je rozdiel medzi ópiom a trávou. Tiež, že je rozdiel medzi Ježišom a hipíkom, ako aj medzi robotom, ktorý vyzerá a správa sa ako človek a skutočným človekom. Podľa mňa ten rozdiel je v pojme bolesť a vo vyrovnávaní sa s ňou. Herec Philip Seymour Hoffman sa na začiatku mesiaca predávkoval heroínom. Viacerí kritici tvrdia, že to bol najlepší herec svojej generácie. Vedel úžasne stvárniť ľudskú rozorvanosť, hlboké emócie a protikladné motivácie. Slavoj Žizek hovorí, že dnešnú dobu vystihujú produkty zbavené svojej esencie: bezkofeínová káva, čokoláda, ktorá je zároveň preháňadlom alebo reality šou so scenárom. Preto je podľa neho marihuana dnes taká populárna. Lebo je to „ópium bez ópia". Podľa mňa sa to dá zredukovať na „éru vyhýbania sa bolesti a neschopnosť uchopiť ju konštruktívne". Z trávy ešte nikto neumrel. Ani za ezoteriku.

Ľudia často nevedia dobre rozlišovať a definovať pojmy ako duchovno, náboženstvo, ezoterika a mystika. Trochu zariskujem a pokúsim sa o najkratší možný opis:

Náboženstvo - podriadenie sa určitému textu. Je jedno akému. (Napríklad aj knihe Cesta samuraja, ako vo filme Ghost Dog). Dôsledné podriadenie robí z človeka menej nevyspytateľného polorobota. Ale má viaceré veľmi negatívne účinky. Podobné ópiu (Marx). Netreba podceňovať silu emócie, ktorá pri „podriadení" vzniká.

Duchovno - atmosféra. Človek sa asi cíti inak „v byte, kde vypočúvalo gestapo a v dome, kde bývala Matka Tereza". Asi je ten rozdiel väčší, ak túto informáciu vie dopredu. Človek dokáže vnímať svojimi zmyslami iba veľmi malý výsek reality (napr. spektrum farieb a zvukov). To, čo nevie popísať sa vo filozofii nazýva qualia.  Človek je úžasná bytosť, lebo je nepredvídateľný a neuchopiteľný. Písal som o tom v článku My tvoríme dúhu. Na druhej strane je dosť možné, že Marx mal pravdu so svojím vulgárnym materializmom a „duch je naozaj kosť". Vedci dnes zisťujú, že inteligencia je kombinácia mysle a tela (a špecifického prostredia).

Ezoterika - keď z duchovna spravíte biznis. V skratke je to prázdnota zabalená do pekného obalu. Okrem všakovakých veštiacich šarlatánov a siekt sa to dotýka aj celého „motivačného priemyslu úspechu" - od Slepačej polievky pre dušu, cez Malcolma Gladwella, až po TED.

Mystika -  hmla. Je to možno lacná slovná hračka, ale hmla je zaujímavá v tom, že zároveň skrýva aj odhaľuje. Na hlbšej úrovni je to spôsob ako sa vyrovnať s bolesťou. Kierkegaard to vyriešil negatívne a svojím „krokom viery" opustil ľudstvo a upol sa na Boha. Možno to znie banálne, ale má to reálne implikácie aj pre pochopenie súčasného terorizmu. Ako prevenciu proti extrémizmu organizujú dnes niektoré samosprávy napríklad v NigériiTadžikistane masové svadby pre chudobných. Nemyslia asi pri tom na Kierkegaarda, ale ja som si to spojil. Tohto rozpolteného mysliteľa najviac poznačil rozchod s jeho snúbenicou Reginou. To si potom racionalizoval príbehom o Abrahámovi a Izákovi a rozpracoval koncept „prekročenia etiky". Jeho zaujímavým odporcom bol Martin Buber, rakúsky filozof a vzdialený príbuzný Marxa. Snažil sa urobiť kompromis medzi vzťahmi v ľudskom spoločenstve a vzťahom k Bohu. Pred politikou dával prednosť duchovnu. No jeho pacifistické a humanistické myšlienky sa moc neujali v praxi. A ľudí stále priťahuje oveľa viac sebadeštruktívny Kierkegaard.

Japonské verzus americké roboty

V Trierovej Nymfomanke povie kamarátka hlavnej hrdinky v jednom momente, že tajnou „ingredienciou sexu je láska" a rozíde sa s rebelantským dievčenským spolkom, lebo sa zaľúbila. Podľa názvu knihy jednej slovenskej spisovateľky je láska chybou v programe. To je podľa mňa dosť dobrá definícia. Niečo, čo sa vymyká analýze výnosov a nákladov. Podľa niektorých výskumov vás manželstvo urobí šťastnejším iba na dva roky. S deťmi je to podobné. Až po piatich rokoch od narodenia dieťaťa si človek prvýkrát „vydýchne". Výskumná agentúra americkej armády, DARPA, vyhlásila minulý rok súťaž humanoidných robotov, ktorí by dokázali otvoriť dvere, prekročiť trosky a zavrieť ventily a „odvrátiť tak budúcu jadrovú katastrofu, akou bola Fukušima". Niektorí experti ale vidia v honbe za vývojom humanoidov jasnú stratégiu ich použitia v boji s gerilami v budúcich vojnách. Roboti nemajú totiž pocity. Ani tie negatívne a neboja sa zomrieť. Je dosť veľký rozdiel medzi milým japonským robotom Asimo od Hondy, ktorý vám otvorí termosku s čajom a strach naháňajúcim robotom Atlas od Boston Dynamics. Túto spoločnosť financovala doteraz DARPA a prednedávnom ju kúpil Google.

Za ekonomický a technický pokrok vďačíme svojej schopnosti premáhať sa rovnako ako svojej lenivosti. Možno niekedy dosiahneme vďaka vede „nesmrteľnosť". Ale v otázkach vývoja umelej inteligencie sme veľmi od šesťdesiatych rokov nepokročili. Podobne ako s tou sexuálnou revolúciou. Počítače dnes nevedia čítať medzi riadkami. Teda nevedia ani čítať. Jediná nesmrteľná vec sú idey. Dnes nás fascinujú v podstate negramotné roboty, lebo sa nám trochu podobajú a ignorujeme milióny detí vo vojnách a chudobe. Onedlho možno osídlime Mars. Ale ešte nevieme dobre uchopiť pojem bolesti a konštruktívne sa s ňou vysporiadať. Náboženstvo, veda a politika samotné na to nestačia. Ich kombinácia ešte zvyšuje riziko deštruktívnych riešení. Je tu ešte filozofia - viera v možnosť pokroku a rozvoj ľudstva. Mala by priniesť nové pochopenie zmyslu ľudskej bolesti, nie plytké placebo riešenia v podobe transhumanizmu.

 

 

 

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Van der Bellen nevyhral, to len populizmus porazil sám seba

Miloš Zeman sa tešil predčasne. Ukazuje sa, že víťazstvá radikálov či populistov nie sú ani v dnešnej dobe samozrejmosťou.

SVET

Van der Bellen bude prezidentom, Hofer priznal porážku

Je nereálne, aby nepriaznivý stav zvrátil.

KOMENTÁRE

Rakúska úľava pre demokratov, varovanie pre populistov

Väčšinu politikov a ich tímov musel nad výsledkami obliať studený pot.


Už ste čítali?