Riešiť problémy tam, kde vznikli

Autor: Jakub Šimek | 26.9.2015 o 14:00 | Karma článku: 3,18 | Prečítané:  712x

Ak by sme chceli byť teologickí a vtipní, tak by sme mali riešiť problémy už od pádu Adama a Evy a vzniku dedičného hriechu. Prenesene sa môžeme zamyslieť nad dedičným hriechom Slovenskej republiky a ako ho „vyriešiť“. 

Moji štyria kandidáti na dedičné hriechy Slovenskej republiky:

1. Zabíjanie, deportácia Židov a arizácia ich majetku (plus Topoľčiansky pogrom po vojne ako bonus)
2. Komunizmus, monster procesy, politickí väzni a sovietska mentalita
3. Výroba zbraní a ťažkej vojenskej techniky a jej vývoz do diktátorských režimov a nestabilných oblastí. ČSFR a potom aj SR vyviezla počas 90-tych rokov do Sýrie viac tankov, ako mala v tom čase armáda neutrálneho Rakúska.  
4. Znečistenie prírody ťažkým priemyslom

Riešenie nasledovných hriechov:

1. Holokaust
Žiaci si vyrobia nástenku o Topoľčianskom pogrome z roku 1946 a pokúsia sa pochopiť prečo dospelí ľudia kopali a bili palicami židovských žiakov, ktorí boli vtedy rovnako starí, ako oni teraz. Môžu sa tiež zamyslieť nad konaním vojakov, ktorí ich neochránili ale pomohli ľudom v ich lynčovaní. Pri tomto projekte sa naučia okrem dejepisu aj niečo o biológii človeka, o tom koľko kostí si môže človek zlomiť a  koľko sa hoja fyzické a psychické rany. Tiež sa naučia nové slovo - lynčovať. Ďalšia aktivita by mohla byť návšteva miest v ich komunite, kde Židov mučili a zabíjali. Je to o dosť lacnejšie a efektívnejšie ako napríklad návšteva Osvienčimu. Napríklad žiaci z Petržalky sa môžu ísť pozrieť na šesť bývalých koncentračných podtáborov, kde zomrelo 500 maďarských Židov. Všetko peši, alebo s električenkou zadarmo.      

Tip na aktivity pre „najelitnejšie“ školy:
 Jednodňové opakovanie Stanfordského väzenského experimentu v priestoroch školy, alebo simulácia oslobodenia koncentračného tábora s použitím paintballových zbraní v nejakej exotickejšej lokalite, napríklad na britských Channel Islands. Žiaci pritom zistia, že Channel Islands ležia medzi Francúzskom a Britániou, nie sú v EÚ, a sú jedným z najväčších daňových rajov.

2. Komunizmus
 Žiaci si vymyslia a zahrajú hru na štýl „tragédie spoločných pastvín“. Naučia sa anglický ekvivalent – „tragedy of commons“ a zamyslia sa nad  etymológiou slova komunizmus. Taktiež môžu zinscenovať divadelnú hru o Milade Horákovej a následne zostrihať video a nahrať ho na youtube. A môžu sa zamyslieť nad tým, „kde udělali soudruzi z NDR chybu“.  Mohli by napríklad vypočítať, koľko rokov si vtedy ľudia šetrili na škodovku a koľko asi stála na dnešné peniaze. A zamyslieť sa nad tým, prečo toľko ľudí potrebuje mať aj dnes veľké terénne autá. Lacná aktivita je napríklad návšteva ruín ženskej väznice v Petržalke, kde sedeli aj politické väzenkyne. (Z fotenia medzi ruinami petržalského väzenia má pekné, slnkom nasiaknuté, zábery aj moja mama, ktorá tam strávila nejaké štyri roky. Je to príklad víťazstva duše nad hmotou.)

Tip na aktivity pre „najelitnejšie“ školy:
Prečítať si Komunistický manifest, buď v nemeckom origináli, alebo po anglicky. Zamyslieť sa nad zmyslom vety:

„All that is solid melts into air, all that is holy is profaned, and man is at last compelled to face with sober senses his real conditions of life, and his relations with his kind.“

Taktiež by bolo vhodné prečítať si aspoň Maovu Červenú knižku v origináli (毛主席语录) a naučiť sa niektoré citáty naspamäť. Rovnako nemožno opomenúť zmienku o filozofií Čučche od Kim Ir-sena a zamyslieť sa nad nezmyselnosťou československej transkripcie čínskeho pinyinu a kórejčiny.  A taktiež nad presahmi ázijských komunistických filozofií do súčasnej čínskej ideológie harmonického rastu s konfuciánskym dôrazom na rodinu a jej spojením so súčasným ruským a anglosaským konzervativizmom.

3. Export zbraní
Žiaci si vyrobia nástenku s obrázkami a popisom 252 tankov vyrobených v Martine pre Sýriu, a potom s fotkami detských obetí a škôd, ktoré napáchali v súčasnej vojne.

Tip na aktivity pre „najelitnejšie“ školy:
Žiaci si pomocou Lean Startup metodológie založia startup a vyvinú aplikáciu, ktorá zásadným spôsobom prispeje k mierovému riešeniu konfliktu v Sýrii. Keďže Lean metodológia pochádza z filozofie Toyoty a obsahuje aj princíp „Choď a pozri sa na vlastné oči“ (Genchi Genbutsu), tak žiaci po vyrobení MVP ( minimum viable product), pôjdu svoj produkt osobne otestovať do sýrskeho Kobani.  Ich konečnou snahou by malo byť predať apku Googlu, teda jeho holdingovej spoločnosti Alphabet, a následne sa zamestnať v ich spoločnosti Calico, ktorá sa venuje výskumu nesmrteľnosti.

4. Znečisťovanie
Žiaci vymyslia marketingovú stratégiu podpory separácie odpadkov a vyrobia o tom nástenku.

 Tip na aktivity pre „najelitnejšie“ školy:
Návšteva britského The Behavioural Insights Team, alebo slovenského IFP a dizajn experimentu a intervencie, ktorá by mala ľudí efektívne postrčiť k výraznému šetreniu energiou a ku kúpe elektromobilu. Samozrejme za použitia zlatého štandardu vo vedeckých výskumoch – náhodných kontrolovaných testov. Za týmto účelom môžu založiť aj startup, alebo aspoň vytvoriť stratégiu vzniku Cleantech klastra na Slovensku v spolupráci so škandinávskymi expertmi a čínskymi inžiniermi.


Dúfam že ste postrehli vysokú miernu „šuvadovín“ a „sulíkovín“ v mojom texte a *irony on*

  

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Van der Bellen nevyhral, to len populizmus porazil sám seba

Miloš Zeman sa tešil predčasne. Ukazuje sa, že víťazstvá radikálov či populistov nie sú ani v dnešnej dobe samozrejmosťou.

SVET

Van der Bellen bude prezidentom, Hofer priznal porážku

Je nereálne, aby nepriaznivý stav zvrátil.

KOMENTÁRE

Rakúska úľava pre demokratov, varovanie pre populistov

Väčšinu politikov a ich tímov musel nad výsledkami obliať studený pot.


Už ste čítali?