Ak šírite otrávené konšpiračné myslenie, tak je jedno, či sa voláte Ibrahim, alebo Tibor

Autor: Jakub Šimek | 28.5.2017 o 15:52 | (upravené 28.5.2017 o 16:36) Karma článku: 4,69 | Prečítané:  589x

Politológ Baránek napísal po útoku v Manchestri dosť emotívny text s protichodnými tvrdeniami o moslimoch a migrantoch . V článku vysvetľujem, že všeobecným problémom je otrávené konšpiračné sektárske myslenie a kultúra gangov.  

Baránek vo svojom článku Poslovia zla napríklad nevie, či chce alebo nechce ekonomických migrantov. No zároveň nemá problém s mešitami, ktoré hlásajú toleranciu, čo je chvályhodné. Dá sa ho ľudsky chápať, lebo podobné rozorvané emócie po teroristickom útoku na deti v Manchestri cítime mnohí.

No jeho metafora s otrávenými malinami je veľmi nebezpečná a chybná. Problém je v tom, že radikalizovať a otráviť mysle sa dá rôznymi spôsobmi, hlavne cez konšpiračné médiá a už radikalizovaných blízkych, ktorí takto rozmýšľajú. Napríklad až štvrtina mladých ľudí, ktorí idú bojovať za ISIS z EÚ sú konvertiti. Narodili sa do kresťanských, alebo ateistických rodín. V Nemecku sú prípady, bývalých neonacistov, ktorí sa pridali k džihádistom. Takže konšpiračné myslenie je prvým skutočným problémom. Pozdravujem Zem a Vek.

Druhým problémom je kultúra gangov, a s tým spojené sektárske zmýšľanie "my verzus oni". A tretím problémom sú netolerantné odnože islamu. Preto, podľa mňa treba podporovať liberálne a tolerantné prúdy v islame ako mystický sufizmus. Napríklad tu je rozhovor s francúzskym sufi imámom, ktorý je sám homosexuál a sobáši v jeho mešite homosexuálov. A nepodporovať puritánsky a modernistický salafizmus a wahhabizmus, ktorého predstavitelia zvyknú „buzerovať“ ľudí v susedstve za to, ako sa obliekajú.

Práve Baránkova nekonzistentnosť ukazuje náš všeobecný ľudský údel – homo sapiens má úžasnú schopnosť mať v hlave aj tri protichodné viery, kultúry a názory naraz. Dobre to ilustruje Harari v knihe Sapiens na nesúrodej kultúre rytierov. Rytier sa môže nadchnúť k slzám rannou kázňou o potrebe milovať svojich nepriateľov. Potom ide večer na žúrku, kde sa skoro na smrť s niekým pobije v otázke cti a neskôr môže smilniť s cudzou ženou. Ráno sa cíti blbo a vydá sa na križiacku výpravu. Ešte lepšie tieto rozpory vystihujú samurajovia, ktorí používali zen-budhizmus na „zjednotenie sa s mečom“ a efektívne zabíjanie svojich nepriateľov. Tiež sa vedeli navzájom zabíjať v súbojoch kvôli banalitám a homosexualita im nebola cudzia. Podobne ako mnohým v dnešnom Afganistane.

Preto sú hádky o tom, ktoré náboženstvo má agresívnejšie sväté texty trochu mimo. Ide o dynamickú a konkrétnu kultúru konkrétnej komunity tu a teraz. Ak imámovia kážu nenávisť, vzbudzujú pocit obeti a sprisahania, majú sektárske myslenie a vzývajú k tvorbe domobrany a obhajujú mafiánov, tak je jedno či sa volajú Ibrahim, alebo Tibor.   

Najväčšie škody páchajú teroristi tým, že na ich zverstvá zareagujú politici a spoločnosť prehnane. Napríklad vyvolajú nezmyselné vojny, kde zahynie oveľa viac občanov, ako pri pôvodnom útoku. Alebo ľudia sa začnú báť cestovať letecky a zvolia radšej oveľa štatisticky nebezpečnejšie auto. Potom ich nasledujúce roky po útoku na Dvojičky zomrelo v dopravných nehodách zbytočne viac, ako zabili teroristi priamo, pri pôvodnom útoku 11. septembra 2001. Preto treba vyznávať „radikálnu umiernenosť“ a „radikálny centrizmus“: Musíme bojovať proti nenávistným prejavom krajnej pravice, ktorá najviac ohrozuje naše európske hodnoty osvietenstva a humanizmu. No zároveň aj kritizovať „bigotnost nízkych očakávaní voči moslimom" a  kompromosov ohľadom vyznávania liberálnych hodnôt“. Rovnako treba kritizovať naivnosť niektorých ľavičiarov, ktorých viac trápi politická korektnosť než fakty. A niekedy príliš rýchlo a ochotne zatvárajú oči pred netolerantnými prúdmi v Islame a iracionalitou diskusie v témach, ktoré vyčleňujeme ako náboženské a politické.

Najlepšou zbraňou je aplikovaná racionalita – schopnosť rozoznať „mapu od územia“ a túto mapu aktualizovať, podľa meniaceho sa územia. Preto je naivné tvrdiť, že súčasný terorizmus nemá nič  islamom. Rovnako treba vedieť rozoznať „muchu od slona“ a vedieť, potom použiť „mucholapku namiesto dela“. Radikalizácia mládeže je dôležitý problém. No riešenie nie je vyčleňovať a nálepkovať celé skupiny obyvateľstva podľa niečoho tak všeobecného a dynamicky sa vyvíjajúceho, ako svetové náboženstvo. 

Zároveň si treba pripomínať, že je ľudské mať protichodné a nezlučiteľné názory a vieru. A preto sa musíme snažiť bojovať s konkrétnymi neduhmi, konkrétnych ľudí a na konkrétnom mieste, či v meste. Nie si donekonečna prekresľovať navzájom mapy a porovnávať, ktorá je krajšia, či menej agresívna. Je to len mapa. Možno zastaraná alebo zlá, ale nie je to územie – konkrétny človek a prostredie.

Naopak „územie“ je napríklad vaše dieťa, ktoré môže byť z milujúcej kresťanskej rodiny, no dostane sa do zlej offline alebo online partie so zlými "mapami". Začne splietať niečo o konšpiráciách, onedlho je u nejakých brancov a o pár rokov môže skončiť u džihádistov rôzneho druhu. Ako nemeckí neonacisti spomínaní vyššie.             

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Noční vlci: nielen motorkári, ale aj Putinovi žoldnieri

Gang ruských motorkárov je prepojený na Kremeľ, v Európe môže šíriť nielen propagandu.

ŠPORT

Sagan vie, že vyhrá. Len musím prísť do Paríža, hovorí

Slovák má na čele bodovacej súťaže už prakticky nedostižný náskok.

PRIMÁR

Ako dlho zostane nikotín v tele po poslednej cigarete?

Kedy sa nikotín odbúra z krvi a komu to trvá najdlhšie.


Už ste čítali?